coca-cola-colorblind-0

شرکت آمریکایی نوشابه‌سازی کوکاکولا در همکاری با یک شرکت تبلیغاتی بنام Essencius اخیراً یک کمپین تبلیغاتی تیزری (کمپین تبلیغاتی که تنها در ابعاد کوچک برای آزمون و پیش‌بینی عکس‌العمل مخاطب برای اجرا در ابعاد بزرگ‌تر اجرا می‌شود) را آغاز کرده که تنها 5% از بینندگان را هدف قرار می‌دهد. این کمپین خلاقانه تیزری در دانمارک برای اولین بار معرفی‌شده که به بازاریابی و جلب مشتری برای نوشابه‌ای می‌پردازد که از ترکیب شکر برگ و نیشکر شیرین تولید می‌شود و به نام کوکاکولا لایف شناخته می‌شود، اما تنها 5 درصد از جمعیت بیننده این تبلیغ قادر به مشاهده پیام این کمپین تیزری هستند.

 

در تصویر زیر شما صحنه‌ای از پیام این کمپین خلاقانه تیزری را مشاهده می‌کنید، شما می‌توانید از این تصویر و پیام مخفی‌شده در آن رمزگشایی کنید؟

 

coca-cola-colorblind-hed-2015,

 

شاید شما هم موفق نباشید، البته دلیل این امر این است که متن این تبلیغ دقیقاً در پشت تصویر بالا مخفی‌شده که در نظر بسیاری از بینندگان مانند چندین حباب سبزرنگ است. (ازلحاظ فنی به این تصاویر، تصاویر معکوس شده آزمون ایشیهارا گفته می‌شود که برای بررسی بینایی مورداستفاده قرار می‌گیرد). بااین‌وجود افرادی که دچار کوررنگی هستند کلمه لایف — زندگی — را به‌راحتی می‌بینند که در بین این حباب‌ها جای گرفته است.

 

مدیر این شرکت تبلیغاتی توضیح می‌دهد که ایده اصلی ما برای آزمودن این کمپین خلاقانه تبلیغاتی جذب افراد بسیار زیادی از طریق درگیر کردن تعداد کمی از افراد حاضر در جامعه بوده است. تاکنون شیوه ما در این کمپین خلاقانه مبنی بر متعجب ساختن و کنجکاو کردن مردم در رابطه با پیام پنهان‌شده در این کمپین تأثیر بسیار زیادی بر نرخ تعامل مخاطبین ما داشته است.

 

 

این تصاویر در شهر دانمارک در مراکز مختلف ازجمله تبلیغات دیجیتالی، شبکه‌های اجتماعی، تبلیغات محیطی و فروشگاه زنجیره‌ای بزرگ به نمایش درآمده‌اند. این آژانس تبلیغاتی در ادامه عنوان کرده است که این رویکرد غیرمعمول در تبلیغات، حتی موجب جلب‌توجه رسانه‌های مختلف و ارتباط برقرار کردن با بیش از 17 درصد از جمعیت 10 تا 60 ساله کشور دانمارک شده است.

 

البته باید توجه داشت که مدیران بازاریابی و تبلیغات باید با دقت نظر و هشیاری بسیار زیادی نسبت به استفاده از این نوع خلاقیت‌ها، خصوصاً در رابطه با استفاده از رنگ و ترکیب‌های آن، استفاده کنند؛ چراکه ممکن است در عین جلب‌توجه و جذب گروهی از مخاطبین به‌عنوان استفاده ابزاری، سوءاستفاده گرایانه یا حتی توهین‌آمیز در نظر برخی از گروه‌ها جلوه کند که البته در این مورد خاص هیچ‌گونه بحث و مشکلی در منطقه دانمارک دیده نشد.

 

شرکت‌کننده تبلیغات: نمایندگی کوکاکولا در دانمارک

آژانس تبلیغاتی: Essencius

 

نوشته کمپین خلاقانه کوکاکولا برای معرفی محصول جدید اولین بار در مشاوره بازاریابی و آموزش بازاریابی ، تبلیغات و فروش پدیدار شد.