با جستجوی عبارت “بازاریابی ایده” در اینترنت، بیشترین نتیجههای حاصلشده عموماً در رابطه با ایدههای بازاریابی و خلاقیت است، اما آیا در مورد بازاریابی ایده یا فکر چیزی شنیدهاید؟ در این مطلب یک نمونه کمپین خلاقانه در این رابطه را میبینیم و در مطالب دیگری در آینده به جنبههای دیگر آنهم میپردازیم.
تاکنون تصور کردهاید که اگر میخواستید از طریق صفحهنمایش کامپیوتر مخاطبین خود گامی مهم و مؤثر در بهبود وضعیت محیطزیست بردارید، چهکار انجام میتوانستید انجام دهید؟ یکی از ایدههای ممکن بار این کار ایدهای است که شرکت Green Nation در برزیل از آن برای یادآوری اهمیت جنگلها و هشدار به استفاده کمتر از کاغذ در امور اداری روزمره استفاده کرده است.
خواه اطلاع داشته باشیم یا نه، هرروزه برای رفع نیاز و برآورده کردن تقاضا روزافزون برای کاغذ هرروز هزاران درخت در سراسر جهان قطع میشوند که در بلندمدت میتوان منجر به مشکلات محیط زیستی بسیار زیادی با بیتوجهی ما میشود. ازآنجاییکه عموماً در عادات روزانه خود گمشدهایم، تأثیر عادات خود بر اکوسیستم را فراموش میکنیم و همین موضوع دلیلی شده است برای همکاری شرکت Green Nation با یک آژانس تبلیغاتی به نام Grey Brasil بهمنظور آگاه ساختن ما در رابطه با این موضوع در هرزمانی که یکبار تقاضا ما برای استفاده از کاغذ برآورده میشود.

این شرکت بهمنظور یادآوری موضوع اتلاف کاغذ و چگونگی اثرگذاری این موضوع بر درختان و بهطور کل بر اکوسیستم دنیا از یک پسزمینه اینتراکتیو که نشاندهنده یک جنگل “بدون درخت” است استفاده کرده است. با نصب کردن اپلیکیشن مربوط به این تصویر پسزمینه بر روی کامپیوتر خودتان بهراحتی قادر به مشاهده تأثیر استفاده از کاغذ خودتان، و 10 یا 50 کاغذ بعدی که پرینت میگیرید، هستید.
هرقدر تعداد کاغذ بیشتری را پرینت بگیریم در عمل بخش بیشتری از جنگل را عاری از درخت کردهایم، موضوعی که بهصورت خودآگاه از آن غافل هستیم اما در بسیاری از موارد خودداری کردن از آن بسیار راحت و آسان است. با استفاده از این اپلیکیشن با هر بار پرینت گرفتن تعداد درختان نمایش دادهشده بر روی صفحهنمایش شما کم و کمتر میشود. بنابراین نمایش و ارائه بصری تأثیر رفتار شما بر روی طبیعت به شما کمک میکند که بهخوبی درک کنید که حتی کمک و توجه شما یک نفر هم برای جلوگیری کردن یا حداقل گسترش نیافتن این مشکل بسیار مهم است.
این اپلیکیشن تا پایان سال ۲۰۱۵ بر روی کامپیوترهای بیش از ۱۰۰۰ شرکت در دنیا نصبشده بود و البته پیشبینی میشود که این تعداد تا پایان سال 2016 به بیش از 20000 شرکت برسد که منجر به یادآوری این موضوع به میلیونها نفر از کارکنان شرکتهای مختلف میشود.
این کمپین خلاقانه که در نوع خود کمپین جالب و موفقی بهحساب میآید، در سال 2015 موجب شعلهور شدن علاقه شدیدی بین کاربران اینترنت در سطح شرکتهایی شد که این نرمافزار را بر روی سیستمهای کامپیوتری خود نصب کردند همین موضوع موجب نشر و اشتراکگذاری بیشتر آن شده بود.
هدف اولیه این کمپین خلاقانه تغییر رفتار تنها در سطح افراد و شرکتهایی بود که در فاز اول از آن استفاده میکردند، بطوریکه این افراد سعی کنند نهتنها در زمان کار، بلکه در خانه و محیطهای دیگر هم سبک زندگی خود را با این طرز فکر هماهنگ کنند و به انتشار آن کمک کنند و به نظر میرسد که در فاز اول موفقیتآمیز بوده است.
آژانس تبلیغاتی: Grey Brasil
تهیهکنندگان: Natacha Veiga و Renata Ruas
تولیدکننده: Filipe Godoy
نوشته کمپین خلاقانه برای بازاریابی یک ایده اولین بار در مشاوره بازاریابی و آموزش بازاریابی ، تبلیغات و فروش پدیدار شد.