مشاور بازاریابی

اخیراً به‌عنوان یک مشاور بازاریابی فرصتی برایم پیش آمد که به انبوهی از ایمیل‌های دریافت شده حاوی سؤالاتی که در مورد مسائل بازاریابی و فروش در آن‌ها از من سؤال شده بود پاسخ بدهم. بااین‌وجود واقعیت این است که این فرصت مناسب برای پاسخ‌گویی به این ایمیل‌ها گاهی اصلاً فرانمی‌رسد . . .

چراکه خارج شدن از فضای فکری کار برای من خیلی سخت بوده و گاهی بسیار گران تمام می‌شود.

 

مثل شما من هم به‌نوعی کارآفرین است و برای خودم کار می‌کنم زمان برای من ارزش بسیار زیادی دارد. هر قدمی که برمی‌دارم، هر مکالمه‌ای که دارم یا حرکتی که می‌کنم یا من را قدری به موفقیت و بهره‌وری بیشتر نزدیک‌تر می‌کند یا اینکه چیزی نیست جز زمانی که به هدررفته است. هرچند که همیشه استثناءهایی هم دراین‌بین وجود دارد، ولی حتی اگر تمام فعالیت‌های من منجر به یک درآمد جدید هم نشود باز به‌نوعی تجربه جدیدی است که به شکل دادن و معرفی من به‌عنوان یک فرد حرفه‌ای بسیار کمک می‌کند، مگر تنها یک مورد که می‌توانم از آن تحت عنوان فعالیت‌های رایگان که اغلب بین همکاران است نام ببرم.

 

این فعالیت‌های رایگان بر اساس تعریفی که من از آن‌ها دارم، عبارت از مواردی است که افراد مختلف خواهان رشد و ارتقاء در کسب‌وکار خودشان از طریق دریافت و استفاده از تجربه حرفه‌ای، دانش، ایده و خرد من می‌باشند. برخی اعتقاددارند که یک ادعای احترام به‌طرف مقابل است، و چون درخواست شده نباید به آن نه گفت و باید مورد اجابت واقع شود. از طرف دیگر می‌بینم ارائه این خدمات رایگان به‌نوعی بی‌احترامی به سال‌های سال مطالعه و زحمت و مشقت من برای رسیدن به این نقطه است و عدم اجابت آن بی‌احترامی از این لحاظ به‌حساب می‌آید که چون من دارای تخصص در این زمینه هستم و قادر به نوشتن کتاب و ارائه سخنرانی و تدریس هستم پس این پاسخگویی به سؤالات را باید به‌صورت رایگان انجام دهم. اما اجازه دهید به این موضوع از زاویه دیگری نگاه کنیم.

 

مشاور بازاریابی

 

مشاوره من چیزی است که از طریق آن درآمد دارم، خواه این مشاوره صورت شفاهی باشد، یا به‌صورت نگارش کتاب باشد یا نگارش محتوایی بر روی وبلاگ خودم، به‌هرحال به‌نوعی به اشتراک‌گذاری دانش و دانسته‌های من در این زمینه است. با در نظر گرفتن این موضوع به‌راحتی باید متوجه شوید که چرا دلیلی برای ملاقات حضوری، پاسخ دادن به تلفن و یا … برای پاسخگویی به سؤالات و یا پاسخ به ایمیل‌هایی ازاین‌دست آن‌هم به‌صورت رایگان برایم مضحک و غیرقابل‌قبول است.

 

حال قبل از اینکه من را شخصی بی‌رحم تصور کنید که در رشد و ارتقاء دیگران خوشحال نمی‌شوم، زحمات و مشقت‌هایی را در نظر بگیرید که برای رسیدن به این نقطه متحمل شده‌ام و همچنین ارزش وقت آزاد من را در نظر بگیرید. درحالی‌که داشتن چنین نگاه و نیت خیرخواهانه‌هایی تا حدی خوب و مناسب است، اما تمایز قائل شدن بین آن‌ها بستگی به خط و مرزی دارد که ما تعیین می‌کنیم. این مرز برای من پاسخگویی به ایمیل‌ها است، ممکن است برای شما پاسخگویی تلفنی یا صحبت با یک دوست یا همسایه خواهان مشاوره برای رشد و ارتقاء آن‌هم به‌صورت رایگان است.

 

بجای این کار می‌توانید به روش‌هایی برای رد کردن این درخواست‌ها به‌صورت مؤدبانه توجه داشته باشید که برخی از این روش‌ها می‌توانند به‌قرار زیر باشند:

 

ارائه عمومی یک صفحه از مواردی که می‌توانید در وقت‌های آزاد به‌صورت رایگان به دیگران ارائه کنید و نام بردن از نوع خدمات قابل‌ارائه به دیگران، منابع رایگانی که خصوصاً به شما وابسته نبوده، اما از منابع قابل‌اعتماد جمع‌آوری‌شده‌اند. این موارد حتی می‌توانند شامل مطالب و مقالات شما که به‌صورت رایگان روی سایت یا وبلاگ شما منتشرشده‌اند نیز باشند.

 

مشخص کردن قیمت‌های مدنظر شما برای ارائه خدماتی غیرازاین موارد بالا که می‌توانند مثلاً یک جلسه حضوری یک‌ساعته، یک تماس تلفنی یا …. باشد. برای این موارد باید ارزش واقعی کار خود را در نظر بگیرید. بدترین پاسخی که می‌توانید در این رابطه دریافت کنید، نه شنیدن و ناراحتی دیگران از دست شما است. ممکن است برخی شروع به چانه زدن و کم کردن قیمت شما کنند، دراین‌بین می‌توانید آن‌ها را به لیست خدمات رایگان خود ارجاع دهید. هرگز وقت خود را برای این افراد هدر ندهید، مگر اینکه استراتژی بی‌ارزش کردن خود را در نظر داشته باشید.

 

به‌خوبی باید ارزش خود را بدانید و برای زمان و انتظارات حرفه‌ای در مقابل خودتان ارزش قائل شوید. با داشتن اطلاعات کامل از اهداف حرفه‌ای خودتان، کمتر توسط این موارد و درخواست حواستان پرت می‌شود. در اختیار قرار دادن نصایح و نکاتی در این زمینه حرفه‌ای به‌صورت گاه‌وبیگاه به دیگران یک موضوع است . . . اما تعیین قرار ملاقات و ملاقات کسی برای صحبت کردن و هدایت وی آن‌هم به‌صورت رایگان یک مسئله و موضوع دیگر است.

 

برای متقاعد کردن خودتان یا متقاعدشدن دیگران در برابر عدم پاسخگویی به این موارد به سرمایه‌گذاری خودتان برای رسیدن به موقعیت کنونی توجه کنید. از تحصیلات خودتان در مقطع کالج و … و شبکه‌سازی و جلسات و سمینارها و … گرفته تا مسافرت‌ها و کتاب خریدن‌ها و …. می‌بینید که این لیست موارد سرمایه‌گذاری بسیار بلندتر و طولانی‌تر از این موارد است که بتوانید تصور آن‌ها را بکنید. آیا دراین‌بین برای آموزش شما کسی این اطلاعات و دانش را از طرف خودش به‌صورت رایگان در اختیار شما قرار داده است؟ اگرنه پس این موضوع در مورد شما هم صدق می‌کند.

نوشته چرا خدمات خود را رایگان نمی‌دهم و شما هم نباید رایگان بدهید اولین بار در مشاوره بازاریابی و آموزش بازاریابی ، تبلیغات و فروش پدیدار شد.