آیا میدانستید که 83% از مردم حاضر هستند تا دو روز هم برای دریافت کالایی که بصورت آنلاین خریداری کردهاند، صبر کنند؟ به شرط آنکه از خدمات تحویل رایگان آن کالا برخوردار شوند!!!
بر اساس مطالعهای که اخیراً توسط ComScore انجام داده است، مصرفکنندگان در صورتی برای هزینههای مرتبط با تحویل محصول نیاز به پرداختن چیزی نداشته باشند، خوشحالی و رضایت فوری خود ناشی از دریافت محصول را با رضایت کامل به تأخیر میاندازند.
این موضوع بهخوبی نشاندهنده اهمیت خدمات رایگان بستهبندی و ارسال کالاها برای خریداران آنلاین میباشد. اما این موضوع تنها یک فاکتور از چرایی اهمیت تحویل رایگان محصول برای مصرفکنندگان است.

مانعی بر سر راه سبد خرید نگذارید
اگر محصولاتی که عرضه میکنید در یک فروشگاه به اصطلاح فیزیکی قابل دسترس باشد، آنگاه دریافت هزینه به ازاء ارسال آن منطقی به نظر نمیرسد. خصوصاً اگر این محصول در یک فروشگاه بزرگ عرضه شود که مشتری دارای حق انتخاب برای مقایسه محصولات رقیب هم باشد و شما با خطر خریداری شدن هر یک از آن محصولات توسط وی هم روبرو باشید.
بدترین چیزی که یک خردهفروش اینترنتی میتواند انتظار آن را داشته باشد ترک شدن سبد خرید توسط یکی از کاربران و مراجعه وی به فروشگاه محل تنها به دلیل اجتناب از پرداخت هزینههای حمل محصول است، خصوصا که برای طی فرایند های بازاریابی و … جهت وارد شدن این بازدید کننده به وبسایت هزینه های بسیار زیادی صرف می شود. زمانی که یک خریدار در حال انجام یک خرید بصورت آنلاین است، مهمترین نکته این است که وی به این برند خاص به نوعی تعهد و وفاداری داشته است. در غیر اینصورت بازدیدکنندگان از سایت شما در صورت عدم شناخت قبلی از شما اغلب به ندرت اقدام به خرید از شما میکنند. اما توجه داشته باشید همین اعتماد و وفاداری در صورت روبرو شدن با یک هزینه حمل محصول، خصوصاً بصورت ناعادلانه و غیرمنطقی، بسیار شکننده بوده و ممکن است از بین برود.
بر اساس تحقیقی که توسط مدرسه بازرگانی وارتون به انجام رسیده، دلیل بیش از نیمی از سبدهای خرید ترک شده هزینههای مرتبط با حمل و تحویل کالای خریداریشده میباشد. این تحقیق نتیجه گرفته است، یک پیشنهاد حمل رایگان کالا که موجب صرفهجویی مثلاً 7 دلاری برای خریدار میشود، بسیار جذابتر از یک تخفیف 10 دلاری برای آن محصول در نظر خریدار میباشد.
تحویل رایگان محصول متوسط حجم سفارش را افزایش میدهد
چرا تحویل رایگان محصول تا این حد دارای ارزش است؟ به اطلاعات زیر توجه کنید:
– تقریباً نیمی از سفارشهای آنلاین در دنیا در حال حاضر بصورت رایگان تحویل داده میشوند.
– تحویل رایگان محصول تا 30% متوسط حجم سفارش را افزایش میدهد.
– 52% از کلیه موارد ترک سبد خرید به دلیل هزینههای بستهبندی و ارسال آن انجام میپذیرد.
– 58% از شرکتکنندگان در تحقیق اعلام کردهاند که آنها به دلیل افزایش پیدا کردن هزینهها بیش از انتظار آنها در پی اضافه شدن هزینه تحویل سبد خرید خود را ترک کردهاند.
– 57% از ترککنندگان سبد خرید تنها سبد را به منظور مقایسه قیمت نهایی با رقبا پرکردهاند.
– 50% هم اعلام کردهاند که سبد خرید را به این دلیل ترک کردهاند که حجم خرید آنها به اندازهای نبوده که از خدمات تحویل رایگان بهرهمند شوند.
چرا حمل رایگان کالا برای کسبوکار شما لازم است؟
حمل و تحویل رایگان محصول سفارش دادهشده مزایای مختلفی برای یک کسبوکار دارد که ازجمله آنها میتوان به منافع کوتاهمدت، حجم بیشتر سفارش، منافع بلندمدت، تکرار دفعات خرید و ماندن در عرصه رقابت اشاره کرد.
البته توجه به این نکته دارای اهمیت است که حمل و تحویل رایگان کالا و محصول دارای هزینههایی هم هست که لزوماً برای باقی ماندن در عرصه رقابت با دیگران نباید چنین رویکردی اتخاذ شود. به همین منظور برخی شیوههای زیر را میتوان مورد توجه قرار داد:
– ارائه خدمات حمل و تحویل رایگان کالا در یک سطح حداقلی از سفارش
– ارائه خدمات حمل و تحویل رایگان کالا برای برخی از کالاها
– ارائه خدمات حمل و تحویل رایگان کالا برای برخی از نقاط جغرافیایی
– ارائه خدمات حمل رایگان کالا در صورت عودت دادن
– ارائه خدمات حمل و تحویل کالا با هزینهای ثابت برای همه
– ارائه خدمات حمل و تحویل رایگان کالا در برخی از بازههای زمانی
نوشته خریداران آنلاین تحویل رایگان را دوست دارند و . . . اولین بار در مشاوره بازاریابی و آموزش بازاریابی ، تبلیغات و فروش پدیدار شد.