بازاریابی موبایلی

در مطلب امروز به رسم روزهای جمعه که به معرفی یک کمپین خلاقانه تبلیغاتی یا یکی دیگر از نخبگان عرصه بازاریابی و تبلیغات ایران و جهان می‌پردازیم، کمپینی را انتخاب کرده‌ایم که ترکیبی از هنر خیابانی و بازاریابی موبایلی است. این ترکیب در حدود 2 سال پیش با همکاری آژانس تبلیغاتی New Science Agency و هنرمندی در عرصه بارکدهای دیجیتالی بنام Scott Blake شکل گرفت تا تصویری از یکی از بازیگران بازی‌های معروف کامپیوتری بنام سه‌گانه Hitman در آن سال را بر روی دیوار طراحی کنند. این نقاشی دیواری درمجموع شامل 9985 بارکد محصول می‌شد که از روی جعبه این بازی‌ها برداشته‌شده بودند.

 

در لحظه اسکن شدن هر یک از این بارکدها توسط گوشی‌های هوشمند رهگذران، کاربر مربوطه می‌توانست اطلاعاتی در رابطه با مکان تهیه این بازی کامپیوتری دریافت کند. علاوه بر این کدهای مخفی‌شده بر روی این تصویر دیواری اطلاعات جانبی دیگری از قبیل نسخه آزمایشی این بازی و صحنه‌های ویژه هنری استفاده‌شده برای تهیه بازی را در اختیار کاربران قرار می‌داد.

 

 

چالش‌های موجود در راه‌اندازی این کمپین

این کمپین ازآنجایی‌که ترکیبی از هنر خیابانی و بازاریابی موبایلی است بسیار منحصربه‌فرد و جالب‌توجه بوده است. درحالی‌که در ظاهر کمپین بسیار ساده‌ای به نظر می‌رسد، اما در لایه زیرین خودش می‌توان گفت که تقریباً از پیچیدگی‌های بسیار زیادی برخوردار است به‌طوری‌که در آن با چند چالش کلیدی آشنا می‌شویم که این آژانس تبلیغاتی برای فائق آمدن بر آن باید استراتژی‌هایی را برایشان  تعیین می‌کرد.

 

چالش اصلی که در کمپین‌هایی مانند این مشاهده می‌کنیم چالش کدهای کیو آر یا بارکدهای قابل اسکن شدن است. زمانی که ما یک بارکد قابل اسکن شدن را در محیط باز بیرون مورداستفاده قرار می‌دهیم، پیش از هر چیز باید مطمئن شویم که سطح نمایش‌دهنده این کد مسطح و صاف است، چراکه هرگونه برآمدگی یا پستی‌وبلندی بر روی سطح نمایش‌دهنده این بارکد ممکن است از خوانده شدن آن توسط یک گوشی هوشمند جلوگیری به عمل بیاورد.

 

همچنین باید توجه داشت که کد استفاده‌شده بر روی سطح دیوار از شفافیت بسیار بالایی برخوردار باشد. اغلب تبلیغات چاپی که در محیط خیابان استفاده می‌شوند باکیفیت 72 نقطه در واحد اینچ (72dpi) هستند، بااین‌وجود زمانی که نیاز به کیفیت زیادی داشته باشیم، این دقت دیگر کافی نیست و باید از کیفیت 150 نقطه در واحد اینچ یا همان (150dpi) استفاده کنیم تا در تمامی دستگاه‌های تلفن و اپلیکیشن ها قابل‌استفاده باشند.

 

به این منظور فقط چیزی در حدود ۲۶ ساعت برای چاپ یک تبلیغ دیواری با این کیفیت صرف شد. چالش بعدی که این کمپین با آن روبرو بود اینکه این تبلیغ باید درجایی مورداستفاده قرار می‌گرفت از پوشش آنتن موبایل باکیفیت بالا برخوردار باشد؛ چراکه هیچ‌چیز بدتر و دلسردکننده‌تر عدم وجود پوشش دهی مناسب شبکه موبایل برای کمپین موبایلی نمی‌تواند باشد.

 

بازاریابی موبایلی

 

بازاریابی موبایلی

 

بازاریابی موبایلی

 

بازاریابی موبایلی

نوشته تقابل بازاریابی موبایلی (کدهای کیو آر) با هنر خیابانی اولین بار در مشاوره بازاریابی و آموزش بازاریابی ، تبلیغات و فروش پدیدار شد.