طراحی دفتر کار

جایی که در آن کار می‌کنید تاثیر زیادی بر عملکرد،  تمرکز، و نیز بهره‌وری شما دارد. آنچه گفته شد به این معناست که چه در خانه کار کنید و چه در محیط یک شرکت، طراحی فضای دفترتان از مهم‌ترین نکات است. در اینجا صحبت تنها درباره‌ی فنگ شویی نیست، بلکه در مورد نتایجی است که به دست خواهید آورد و نیز در مورد به انجام رساندن کارهاست.

با توجه به مطالعات انجام شده در زمینه‌ی ارتباط بین محیط کار و بهره‌وری، محیط فیزیکی  کارکنان مهمترین عامل در تعیین میزان توانایی آنها در تمرکز کردن است. در واقع، گفته می‌شود دفتری که به خوبی طراحی شده باشد می‌تواند بهره‌وری شما را حدود ۲۰٪ افزایش بدهد.

با این حال، علی‌رغم تمامی مطالعات و آمارها، نزدیک به نیمی از کارفرمایان به این نکته توجه نمی‌کنند که طراحی محل کار یک سرمایه‌گذاری خوب محسوب می شود.

با توجه به آنچه گفته شد راه‌حل موثر در افزایش بهره‌وری چیست؟ اگر در محیطی کار کنید که تمرکزتان را افزایش نمی‌دهد چه پیش خواهد آمد؟

به ۱۵ موردی که در ادامه آمده است، توجه کنید و تغییراتی که در حد توان شماست ایجاد کنید. یک اصلاح کوچک می‌تواند تاثیرات شگفت انگیزی به دنبال داشته باشد.

نورپردازی
نورپردازی از مهم‌ترین عوامل موثر در حفظ تمرکز و الهام گرفتن است. با این حال، بیش از سایر موارد نادیده گرفته می‌شود و حداقل سرمایه‌گذاری به آن اختصاص داده می‌شود. نورپردازی بد می‌تواند منجر به خستگی، فشار چشم، سردرد و احساس کسالت بشود. فضاهای تاریک در واقع می‌توانند افسردگی ایجاد کنند.

اگر در یک شرکت کار می‌کنید:
احتمالاً هیچ کنترلی بر روشنایی عمومی محل کارتان ندارید، بنابراین اگر لازم است خودتان روشنایی را فراهم کنید. می‌توانید از لامپ‌هایی با نوری مشابه نور طبیعی بهره بگیرید.

اگر دفتر کارتان در خانه است:
درها و پنجره‌ها را باز کنید و اجازه بدهید نور طبیعی وارد خانه شود. تنها در روزهای ابری یا وقتی هوا تاریک است از چراغ استفاد کنید.

میز و صندلی
اگر تا به حال برای کار پشت یک میز نشسته باشید، درحالیکه برای حفظ تمرکزتان ناچار باشید مدام حرکت کنید و تلاش کنید تا موقعیت بدنی خود را تنظیم کنید، در این صورت از اهمیت میز و صندلی مناسب آگاه خواهید بود. امروزه که در محیط‌های کاری، بسیاری از ما بیشتر روز خود را در حالت نشسته به سرمی‌بریم، بی‌شک بسیار مهم است که محل نشستن شما متناسب با بدنتان انتخاب شود.

اصول ارگونومیک زیر را ملاحظه کنید:
چشم‌ها باید ۶۰-۹۰ سانتیمتر با صفحه‌ی کامپیوتر فاصله داشته باشند. قسمت بالای مانیتور باید زیر یا در سطح چشم شما قرار بگیرد.
برای راحتی پاها از یک زیرپایی مناسب استفاده کنید یا پاها را روی سطح زمین قرار بدهید.
اگر پشتی صندلی کمی خوابیده باشد، بهترین وضعیت برای کاهش فشار روی ستون فقرات شما و نیز به حداقل رساندن درد کمر است.

اگر در یک شرکت کار می‌کنید:
یک صندلی قابل تنظیم درخواست کنید. در صورت لزوم در قسمت کمر خود از یک بالش استفاده کنید. امروزه بسیاری از شرکت‌ها برای کارکنان، پایه‌ی متحرک مانیتور برای تنظیم ارتفاع و نیز کیبورد جدا برای ایجاد بهترین حالت دست‌ها و مچ‌ها را فراهم کرده‌اند.

اگر دفتر کارتان در خانه است:
یک صندلی مناسب بخرید یا حداقل از چند بالش استفاده کنید تا صندلیتان را راحت‌تر کنید. اگر میزتان بلند است روی صندلی بالش قرار بدهید. اگر میزتان کوتاه است برای بلند کردن آن از پایه استفاده کنید و برای افزایش ارتفاع مانتیورتان نیز می‌توانید چند کتاب در زیر آن قرار بدهید. در ضمن از کیبرد جدا استفاده کنید.

به‌هم‌ریختگی
تمیز‌کردن اتاقتان بسیار مهم است. یک اتاق به‌هم‌ریخته ممکن است برای خلاقیت شما مفید باشد، اما برای بهره‌وری و تمرکز شما هیچ فایده‌ای ندارد.

اگر در یک شرکت کار می‌کنید:
درست است که نمی‌توانید تمیزی را در مقیاس بزرگ یک دفتر تحت کنترل داشته باشید، اما می‌توانید محیط پیرامون خود را پاکیزه نگه دارید. هر روز صبح یا عصر ۱۰ دقیقه وقت صرف کنید تا همه چیز را در جای خود بگذارید، سازمان‌دهی کنید و در محلی خارج از دیدتان قرار دهید. به طوری که بعداً هیچ چیز باعث پرت شدن حواستان نشود.

اگر دفتر کارتان در خانه است:
از آنجایی که در خانه کار می کنید، کل خانه یا آپارتمان به طور بالقوه می‌تواند حواستان را پرت کند. اگر توان مالی دارید با یک شرکت خدماتی نظافتی تماس بگیرید تا خانه‌ی شما را همیشه تمیز نگه دارند. درغیر این صورت روز و زمان خاصی را برای تمیز کردن خانه‌تان مشخص کنید. و خود را متعهد کنید که روزانه  ساعت مشخصی را به مرتب‌کردن خانه اختصاص بدهید و هر روز حداقل ۱۰ دقیقه وقت صرف کنید تا به نظم و سازماندهی دفتر کارتان رسیدگی کنید.

رنگ اتاق
رنگ‌های پیرامون ما در خلق‌وخو و عملکرد مغز همه‌ی ما تاثیرگذارند و منجر به واکنش‌های فیزیکی و روانی می‌شوند. بنابراین انتخاب رنگ مناسب برای فضای کارتان می‌تواند بر بهره‌وری شما تاثیر بگذارد. به عنوان مثال رنگ آبی در بهره‌وری تاثیر منفی دارد. به یاد داشته باشید که هرچیزی اگر بیش از حد لزوم مورد استفاده قرار بگیرد می‌تواند مضر باشد، حتی رنگ‌.

اگر در یک شرکت کار می‌کنید:
چیزهایی از خانه با خود به محل کارتان ببرید که همان رنگی را دارند که برایتان الهام بخش است و تمرکزتان را افزایش می‌دهد. حتی می‌توانید از کارت پستال یا تصاویری که از مجله جدا کرده‌اید استفاده کنید.

اگر دفتر کارتان در خانه است:
اگر در خانه کار می کنید، باید کنترل بیشتری بر رنگ‌های اطرافتان داشته باشید. تغییر رنگ یک دیوار، رنگ کردن میزی که از آن برای کار استفاده می‌کنید و یا آویختن تصاویری که یک رنگ خاص در آنها بیشتر به کار رفته، نمونه‌هایی هستند که می‌توانید از آنها استفاده کنید.

دمای اتاق
اکثر ادارات دمای محیط را حدود ۲۰-۱۸درجه سانتیگراد نگه می‌دارند اما ممکن است این دما در بهره‌وری افراد تاثیر منفی داشته باشد. اتاق گرم‌تر در واقع بازدهی افراد را افزایش می‌دهد.

اگر در یک شرکت کار می‌کنید:
در اغلب شرکت‌ها دما توسط شخص دیگری تنظیم می‌شود، بنابراین یک وسیله گرم‌کننده و نیز ژاکت با خود به محل کارتان ببرید.

اگر دفتر کارتان در خانه است:
با توجه به فصل، با باز کردن پنجره‌ها یا تنظیم گرما، دمای محیط را طوری تغییر بدهید که احساس راحتی کنید. در زمستان‌ها از ژاکت یا یک بخاری کنار پاهایتان استفاده کنید.

عطر اتاق
بویی که استشمام می کنید، درست مثل رنگ فضای کارتان، می تواند برای خلق‌و‌خو و طرز فکر شما اثری قوی داشته باشد و در نتیجه بهره‌وری شما را تحت تاثیر قرار بدهد.

با اضافه کردن عطر به فضای کار، درصورتی‌که توجه‌تان از کار منحرف شود می‌توانید دوباره تمرکز خود را به دست بیاورید.

استفاده از این عطرها به متمرکز ماندن شما کمک خواهد کرد:
کاج – افزایش هوشیاری
دارچین – بهبود تمرکز
اسطوخودوس – کمک به احساس آرامش در طول یک روز استرس‌زای کاری
نعناع – بهبود خلق‌وخوی شما
مرکبات – از بین بردن خواب آلودگی و بهبود شرایط روحی

اگر در یک شرکت کار می‌کنید:
در کیف یا کشوی خود اسانس نگه دارید و هنگامی که به افزایش انرژی نیاز دارید، چند قطره از آن را روی یک دستمال یا پنبه بچکانید.

اگر دفتر کارتان در خانه است:
از شمع، عود و اسانس استفاده کنید. همچنین می‌توانید در آشپزخانه جوشانده‌هایی از گیاهان و ادویه‌جات تهیه کنید تا یک عطر گرم تمام فضای خانه تان را پر کند.

سر‌و‌صدا
سطح صداها در محیط کار می‌تواند تا حد زیادی به تعداد نفراتی که با آنها کار می‌کنید، طراحی دفتر و نیز سطح فرهنگی شرکت وابسته باشد. سر‌و‌صدای پیرامونتان در توانایی شما در ادامه دادن به کارها تاثیر دارد. این صداها نه تنها می‌توانند حواس شما را پرت کنند، بلکه می توانند سطح استرس شما را افزایش بدهند و درنتیجه حفظ سطح بهره‌وری را به مراتب دشوارتر می‌سازند.

اگر در یک شرکت کار می‌کنید:
همراه خود هدفون داشته باشید و چیزی را برای شنیدن انتخاب کنید که در افزایش سطح تمرکز شما موثر باشد، مانند نویز سفید. اگر در محل کارتان مکان‌های ساکتی برای کار وجود دارند، زمانی‌که نیاز به حداکثر تمرکز دارید، از آنها استفاده کنید.

اگر دفتر کارتان در خانه است:
گاهی اوقات سکوت کامل نیز می‌تواند به اندازه سرو‌صدای یک شرکت تمرکز شما را به‌هم بزند. از سرویس‌هایی نظیر Coffitivity استفاده کنید که صداهای موجود در یک کافی شاپ را برایتان شبیه‌سازی می‌کند و گفته می‌شود که این کار به افزایش تمرکز شما کمک خواهد کرد.
برگرفته از: lifehack.org

  1. […] و شما می‌توانید انتخاب کنید که می‌خواهید تا چه اندازه بهره‌وری داشته […]

بخش دیدگاه ها بسته شده.