marketing

متأسفانه داشتن مدرک فارغ‌التحصیلی یکی از دوره‌های آموزشی در رشته بازاریابی تنها برای یک عکس زیبا و شاید تبلیغاتی مناسب باشد و در عمل برای به دست آوردن یک شغل مناسب و مرتبط با این حوزه مفید نیست. منظورم اینست که بسیاری از فارغ‌التحصیلان این حوزه آمادگی لازم برای فعالیت در این حوزه را ندارند.

 

برای همه شما فارغ‌التحصیلان و دانش آموزان فعلی و یا آینده این حوزه در ادامه مجموعه‌ای از 20 نکته مختلف در قالب 5 دسته‌بندی مختلف (دانشگاهی و آموزشی، تجربی، بازاریابی، شخصی و متفرقه) در مورد تمامی نکاتی عرضه می‌کنم که پیش از ورود به عرصه تخصصی و حرفه‌ای بازاریابی به دانستن آنها نیاز دارید. این لیست درواقع نصایحی است که توسط فعالان حرفه‌ای و باتجربه این حوزه پیشنهاد و جمع‌آوری‌شده است.

 

۱- از اعداد و ارقام ترس و وحشتی به خود راه ندهید.

شاید نتوانم رقم دقیقی از تعداد افرادی را برایتان مشخص کنم که بارها و بارها به‌صورت حضوری یا غیرحضوری به من عنوان کرده‌اند که از شرکت کردن در کلاس‌هایی که با تحلیل و آمار کمی سرکار دارند، خودمداری می‌کنند. این نکته مهم را به یاد داشته باشید که: بازاریابان همیشه به آمار و ارقام وابسته بوده و به آن نیاز دارند.

 

شما به‌عنوان یک بازاریاب حرفه‌ای نیاز دارید که قادر به بررسی و تحلیل آماری هر چیزی که انجام می‌دهید، باشید. خودتان را با این موضوع سرگرم نکنید که شما یک بازاریاب فعال در عرصه شبکه‌های اجتماعی هستید و فقط باید به تعامل با مخاطب توجه داشته باشید. شما به‌عنوان یک بازاریاب اجتماعی هم همواره باید با اعداد و ارقام و نتایج و تحلیل نتایج آنها سروکار داشته باشید.

 

بازاریابی

 

در غیر این صورت همواره در حال هدر دادن زمان و وقت خود برای اتخاذ تصمیم‌هایی هستید که در غیرازاین حالت بر بهره‌وری شرکت و سازمان شما بسیار تأثیرگذار است.

 

۲- خیلی نسبت به ۴ پی و ۴ سی بازاریابی وسواس به خرج ندهید.

خواه دروس و مطالبی که در دانشگاه خوانده‌اید در مورد تئوری‌ها و مثلاً 4 پی یا 4 سی بازاریابی توضیح داده و بر آنها تأکید کرده‌اند یا خیر؛ توصیه می‌کنم به این موارد خیلی توجه نکنید. در عین حالی که ممکن است این نکات به شما برای درک مفاهیم بازاریابی کمک کنند، اما نتایجی که از لمس بازار و طوفان فکری در رابطه با بازار حقیقی به دست می‌آورید بسیار بهتر و بیشتر از چیزی است که تصور می‌کنید. باید بیشتر توجه کنید و یاد بگیرید که بجای اتکا به این موارد در دنیای واقعی خودتان دست به تحلیل و تفکر بزنید.

 

۳- تصور نکنید که تجربیات شما در کلاس درس دقیقاً همانند چیزی است که در بازار کار با آن مواجه می‌شوید.

در کلاس‌های درس هرقدر هم که با مطالعات موردی سروکار داشته باشید و در شرایط به‌اصطلاح سخت دست به تصمیم‌گیری حساس بزنید، بازهم تا زمانی که خودتان شخصاً درگیر این موارد نشده و با پول واقعی و ریسک ناشی از آنها در این موارد سروکار نداشته باشید، اعتبار و آبروی یک شرکت در دستان شما نباشد و از انرژی خودتان در پروژه‌های واقعی سرمایه‌گذاری نکنید، بازهم نمی‌توانید دنیای واقعی بازاریابی را حس کنید.

 

این موارد قابل تمرین کردن نیستند. تا به‌صورت واقعی خودتان درگیر نباشید و تمرین نکنید، نمی‌توانید چیزی یا بگیرید. از فرصت‌های موجود برای کارآموزی نهایت استفاده را ببرید، که همین فرصت‌هاست که موجب دست یافتن شما به فرصت‌های بهتر و بالاتر می‌شود.

نوشته بیست نکته ای برای هر فارغ التحصیل رشته بازاریابی – بخش اول اولین بار در مشاوره بازاریابی و آموزش بازاریابی ، تبلیغات و فروش پدیدار شد.