Radiant-Web-Customer-Reviews

به مادرم گفته بودم که به یک دستگاه هارد اکسترنال جدید نیاز دارم. او با من تماس گرفت و پرسید دقیقاً چه مدلی می‌خواهم(می‌خواست هارد به من هدیه دهد) و من نظری نداشتم. پس به نظرات مشتریان آنلاین رجوع کردم. به سایت‌های خرده‌فروش آنلاینی که می‌دانستم  هارد اکسترنال می‌فروشند، سر زدم و نظراتی که راجع به مدل مدنظرم بود، خواندم. با خواندن نظرها به این نتیجه رسیدم که مدل 50 که می‌خواستم، خوب نیست. هاردی که نظرات عالی را از آن خودکرده بود، ارزان‌تر از اولین انتخاب من بود و از برندی معروف.  سریع لینک را برای مادرم فرستادم تا مدل مدنظرم را بداند.

 

چرا نظرهای مشتریان مهم است؟

نظرها، تائیدها و اشاره‌های مثبت مشتریان برای هر تجارتی بسیار باارزش است. باوجوداینکه نظرها درج‌شده در برخی از سایت‌ قابل‌اعتماد نیستند، نظرات راجع به محصولات در سایت‌های خرده‌فروش برای مردم در حکم نظر فردی شناخته‌شده رادارند.

واضح است که مردم به اشتراک گذاشتن تجربه‌ای بد با جهانیان را به شریک شدن در تجربه‌های خوب، ترجیح می‌دهند. نگاهی گذرا به پایان هفتۀ فیسبوک شرکت Black Friday نشان می‌دهد مردم چقدر از سرویس ارائه‌شده، هزینۀ پرداخت‌شده و تجربۀ کسب‌شده، ناراضی‌اند. مطمئنم بسیاری از مردم تجربۀ خرید پایان هفته‌ای خوبی داشته‌اند، اما احتمالاً تعداد بسیار کمی از آنها وقت گذاشته‌اند و تجربۀ خوبشان را با جهان در میان گذاشته‌اند؛ حتی این تجربه را با دوستانشان هم در میان نگذاشته‌اند. پس وقتی می‌بینید فردی زمان گذاشته و نظر درخشان تجاری‌اش را بیان کرده، بدانید که این برای کسب‌وکار شما معنایی دارد.

 

customer-Review

 

هنگامی‌که پای نظر به میان می‌آید، اعتماد مهم است

باوجوداینکه برخی از سایت‌ها در حوزه تخصصی کسب‌وکارشان موفق به کسب اعتماد مخاطبین خود شده‌اند، اما بسیاری از کاربران بازهم نظر شخص سومی را به نظر وبسایت شما ترجیح می‌دهند. از آن گذشته، احتمالاً شما اجازه نمی‌دهید راجع به محصولتان نظری منفی در وب‌سایتتان درج شود. اما نظری مثبت در گوگل پلاس، یاهو و … شاید نکته‌ای باشد که مشتری بالقوه را به نگاهی مجدد ترغیب کند.

یکی از بهترین سیستم‌های درج نظر که دیده‌ام، سایت آمازون است. خرید محصول از طریق سایت آمازون توسط فرد و بیان نظرش، نشان می‌دهد این ((خریدی تائید شده)) است. شما می‌توانید اطمینان حاصل کنید که فرد از طریق سایت آمازون خریدش را کرده و زمان گذاشته است تا نظرش را بنویسد. این مرحلۀ دیگری از اعتماد است که نظری معتبر در نظر گرفته می‌شود، چون فرد خریدش را کرده/ از محصول استفاده کرده و تجربه‌ای مثبت داشته است.

 

هنوز نمی‌توانید به هر آنچه خوانده‌اید، اعتماد کنید

بعضی از شرکت‌ها با مجبور کردن افرادی که ملاقات می‌کنند برای نوشتن نظری مثبت، سیستم را به بازی می‌گیرند؛ حتی اگر شخص محصول را استفاده نکرده باشد. در مقابل، بعضی شرکت‌ها به دنبال افرادی هستند که نظری منفی در مورد رقبای آنها درج کنند. متأسفانه، این واقعیت موجود در این فضا است و تقریباً نمی‌توان برایش کاری کرد.

 

از درخواست برای درج نظر نترسید

وقتی تعامل مثبتی با مشتری دارید، از درخواست بیان نظر مثبت یا انتقاد یا هر چیز دیگر، طفره نروید. برای نظر اولیه، هیچ کاری نمی‌توانید بکنید، اما با دنبال کردن نظرات منفی می‌توانید به نتیجۀ خوبی دست‌یابید. از آن گذشته، هیچ محصول یا خدماتی، ((خوب مطلق)) یا بی‌عیب نیست و خوشحال کردن یک مشتری ناراضی (یا حداقل متقاعد کردنش) در مقایسه با آن مشتری‌ که فقط خرید کرده و رفته، به شما قدرت بیشتری می‌دهد.

نوشته اهمیت نظرات مشتریان اولین بار در مشاوره بازاریابی و آموزش بازاریابی ، تبلیغات و فروش پدیدار شد.